Praktiske forhold og faglige principper

Indholdet af en konsultation

Som udgangspunkt er der afsat 10 minutter til en almindelig konsultation. Dette grundet aktuel ventetid på 6 uger og da der også skal være tid til at behandleren kan orientere sig i din journal, hente dig i venteværelset, høre din historie, lave relevant undersøgelser, udarbejde en plan, samt foretage dokumentation i din journal. Man må gerne komme med flere problemstillinger til samme konsultation, men har man behov for at gennemgå flere komplekse problemstillinger, skal dette ofte klares over flere konsultationer. Man vil oftest kun kunne nå en større, eller enkelte mindre problemstilling, inden for samme konsultation. Respekterer man ikke den afsatte tid, vil det gå ud over den/de efterfølgende patienter. 

Forberedelse til konsultation

Når du bestiller din tid er det vigtigt, at du præcist forklarer det eller de problemer du gerne vil drøfte. Det kan være en god idé at skrive ned hvad du vil tale om, og i starten af konsultationen få afklaret hvad der er det vigtigste at få håndteret. Såkaldte “dørhåndtagsspørgsmål” vil oftest føre til en ny tid.

Ordinationsretten er lægens

Valget af en behandling vil altid forgå i et samarbejde mellem læge og patient. Dog er det ultimativt lægen der har ordinationsretten, og lægen skal fagligt og etisk kunne stå inde for en given behandling. 

Morfin

Klinikkens overordnede princip er, at morfin ingen plads har i behandingen af non-maligne (ikke cancerrelaterede) smerter, og særligt ikke til behandling af kroniske bevægeapparatssmerter. Vi kan tilbyde alternativer såsom panodil, gigtpræparater, antidepressive og antiepileptiske midler, som ofte har væsentlig bedre effekt og ikke samme risiko for afhængighed. Du må som patient i behandling med morfin, forberede dig på at vi arbejder på at udtrappe alle patienter.

Beroligende og sovemedicin

Med mindre behandlingen er ordineret af psykiatrien eller misbrugscenter, og der foreligger en præcis behandlingsplan derfra, ordinerer vi ikke beroligende- eller sovemedicin. Eneste udtagelse er få dages behandling ved akut krise/sindssyge eller til afrusning. Er du i behandling med førnævnte præparater, må du være forberedt på, at blive mødt med et krav om udtrapning. 

Vægttabsmedicin

Vi arbejder ud fra sundhedsstyrelses anbefaling på området.

Receptfornyelse

Anmodning om receptfornyelse kan foretages via MinLæge app’en eller på vores Patientportal Har man ikke førnævnte, kan man anmode om receptfornyelse telefonisk i tidsrummet 08:00-12:00.
En del medicin kræver regelmæssige kontroller. Følger man ikke disse kontroller, kan vi ikke tage ansvar for behandlingen, og anmodning om receptfornyelse kan i sådanne tilfælde blive afvist.

Fornyelse af recept på enhver form for vanedannede eller centralstimulerende medicin kan udelukkende ske ved fysisk fremmøde.